We zijn allemaal merken

Ik had het gisteren met een muzikante over ‘Social Selling’. Ze noemde het niet zo, maar had het over collega’s die via Facebook netwerken en zelfs concerten versieren zonder vooraf één noot te moeten spelen. Zij holt van repetitie naar concert naar masterclass en krijgt steeds te horen dat ze ‘blijkbaar’ in een rustige periode zit. Dat wekt argwaan, ook bij potentiële werkgevers. Geen tijd voor statusupdates.

Daar stond ze dan; al even knap als getalenteerd, al even warm als de klank van haar cello. Goud om mee te mogen werken, een diamant om aan het werk te zien. Ik betrapte er mezelf op dat ik naar haar keek als naar een merk. Zou ik haar kopen als ze een blanco verpakking was met een voor mij onbekende naam? Zeker niet. Nu ik weet wie ze is, nu ik – spreekwoordelijk – geproefd heb, haalde ik haar zeker in huis als dat kon.

Mediawijs op je cv

We zijn allemaal voortdurend aan het solliciteren, zowel op werkvlak als privé. Vergis je niet, je potentiële baas heeft je naam al door google gejaagd nog voor je uitgenodigd wordt op gesprek. Door je te engageren, ook op digitaal vlak, toon je dat je weet hoe de wereld werkt. Dat je interesse hebt in anderen en dat je je ook in een digitale maatschappij weet te positioneren. Onbewust toon je dat je naast een uitgebreid netwerk ook een hele set mediawijze skills met je meebrengt.

Het is een misvatting dat er een duidelijk onderscheid bestaat tussen B2B en B2C. Ook als twee doorgewinterde salesmanagers samenzitten voor een miljoenenovereenkomst, is de persoonlijkheid van de ander onbewust een factor. En wie goed voorbereid is, kan om het ijs te breken even over de kinderen beginnen.

We zijn allemaal merken en achter elk merk zitten menselijke gezichten. De imago’s raken verstrengeld en zijn soms zelfs inwisselbaar. We zijn de NMBS liever gaan zien omdat we de Stationschef van Twitter persoonlijk lijken te kennen. We krijgen meer sympathie voor merken die met een kwinkslag menselijk reageren op blunders. Het levert hen zelfs soms wat leuke persaandacht op.

Perfectie is griezelig en ongeloofwaardig

Net dat laatste is de grootste kracht van sociale media: je eigen veerkracht bewijzen. We lezen de laatste jaren veel over hoe Facebook mensen ongelukkig maakt. Hoe Pinterest en Twitter enkel perfect afgewerkte foto’s van een boeiend leven tonen. Dat Instagram ons een depressie injaagt omdat onze cappuccino nooit zo’n mooi figuurtje bevat. Ik ben geen trendwatcher, maar het tij is – gelukkig – aan het keren.

We zijn een generatie die de marketingtrucen echt wel herkent en onderuithaalt. Zeker die van de self-marketing. We hebben de buik vol van die ene vriendin met haar perfecte kinderen en dito foto’s. We willen enkel de overwinningen horen van wie ook zijn tegenslagen met ons durft te delen. We geloven allang niet meer in een nette en duidelijke website. Iedereen kan een brochure schrijven. We zoeken een stem, een gezicht, een dynamische communicatie.

Tijd, vaardigheden en lef

We zijn opgegroeid als mediawijze mensen die houden van sterke persoonlijkheden. Mensen met een mening, humor en zelfrelativering. Dat kun je niet op je cv zetten. Dat moet je laten zien, elke dag opnieuw. Maak tijd voor je online hygiëne. Begin al met jezelf te googlen en analyseer wat je ziet. Wat je zou willen zien. Zoek een gaatje in je agenda, met een uurtje per week kom je al heel wat verder.

Leer omgaan met je digitale zelf. Zoek op hoe de privacy-instellingen van Facebook werken en volg een basiscursus voor het medium dat bij jou past. Leer de gratis applicaties kennen waarmee je je berichten kan plannen en opvolgen. Je zal zien dat je algauw zo stevig in je schoenen staat dat sociale media voor jou een wandeling in een vertrouwd park zijn. Geniet van de zon!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s